Når trenger prosjektet navn, logo og visuell profil?

Det er ikke alle eiendomsprosjekter som trenger en tydelig identitet, som et nytt navn eller en egen logo og visuell profil.

For å kunne ta en god avgjørelse om hva ditt prosjekt trenger av identitet, er det først lurt å ha klart for seg hva som egentlig er hensikten med navn, logo og visuell profil.

Hvilken verdi har navn, logo og visuell profil?

  • Oppmerksomhet: De gjør at du skiller deg ut blant konkurrentene. Når alle andre er blå, kan man få mye oppmerksomhet ved å være rosa.
  • Rask kommunikasjon: De signaliserer hva du står for i løpet av sekunder, så folk slipper å lese nøye for å vite om de er interessert. En gjennomtenkt profil sørger for at du ikke sender blandede signaler.
  • Gjenkjennelse: De gjør deg lettere å kjenne igjen fra gang til gang, så folk mentalt kobler byggeplasskiltet til avisannonsene og Facebook-innlegget.
  • Minneverdig: Det gjør deg lettere å huske, lettere å snakke om, og lettere å Google. Det gjør folk i stand til å delta i markedsføringen selv.

Med det i bakhodet, kan vi si noe om når det vil betale seg å investere i en tydelig identitet.

Du bør vurdere å investere i navn, logo og profil når…

  • … prosjektet er av en viss størrelse.

Når det er mange enheter vil du normalt trenge mer materiell og flere kanaler for å få solgt alle sammen. Da er det bra å være lett å huske og kjenne igjen, og lett å snakke om. Hva som er «mange enheter» avhenger av det lokale markedet.

  • … det er hard konkurranse.

Når konkurransen er hard, er det ekstra viktig å skille seg ut og å stå for noe som kundene vil sette pris på. Da er inntrykket man gir gjennom et godt navn, med tilhørende logo og visuell profil uvurderlig.

  • … du skal holde på lenge

Når du ikke regner med å selge alt gjennom de første Finn-annonsene, og kanskje til og med ser for deg å ha flere salgs- og byggetrinn, er det verdifullt å være lett å huske. Gjenkjennelighet skaper troverdighet og tillit, og ingenting er så verdifullt i et salg som det.

  • … førsteinntrykket er spesielt viktig.

Noen boliger stiller ekstra krav til presentasjonen. Hvis du ønsker å bli kjent for en spesiell kvalitet – for eksempel for å være ekstra luksuriøs, moderne eller barnevennlig – er det uvurderlig å skape det inntrykket allerede fra første øyeblikk. Det er mye lettere å leve opp til et førsteinntrykk enn å endre det senere.

Du trenger antagelig ikke investere mye i navn, logo og profil, hvis…

  • … prosjektet ikke har konkurranse å snakke om.

Men det skjer veldig sjelden. Husk at selv bruktboliger i området og prosjekter i andre kommuner kan være i konkurranse med ditt prosjekt.)

  • … prosjektet ditt er veldig lite.

Selger du seks eneboliger i rekke, trenger prosjektet antagelig ikke noe kreativt navn eller egen logo.

  • … prosjektet vil «selge seg selv» gjennom Finn-annonser.

Men hvis et prosjekt over en viss størrelse «selger seg selv» har man kanskje priset enhetene for lavt? Det er bra med raskt salg, men det er ikke verdt millioner i tapt fortjeneste.

Noen eksempler

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan en logo eller profil skal se ut. Her er noen eksempler på logoer og profiler Papaya har designet for eiendomsprosjekter vi har jobbet med.

  • Banken Hamar

Den som ikke har navn, får kallenavn

Det er verdt å merke seg at du aldri slipper helt unna. Om du ikke investerer så mye som en krone i navn og visuell identitet så vil en del ting bare bli slik de faller seg – på godt og vondt.

Det er ikke noe problem å ikke ha en logo, men det er nærmest umulig å ikke ha et slags navn.

Når folk snakker om et prosjekt, vil de ikke gi en nøyaktig beskrivelse hver gang. I stedet vil de raskt finne den korteste måten å beskrive det på som gjøre det tydelig nøyaktig hva de snakker om.

Eiendomsprosjekter har heldigvis en adresse eller stedsnavn som kan brukes, men vær obs… Når folk ikke har et navn som et lett å bruke, så finner de gjerne på et minneverdig kallenavn basert på andre ting, som tomtens historie, prosjektets utseende eller andre åpenbare trekk.

Vi gjør det alle hele tiden i dagligtalen. Og mens noen slike kallenavn er helt ufarlige, så er de sjelden flatterende.

Alt har et utseende

På samme måte som alle prosjekter får et slags navn, uansett om de vil det eller ikke, så er det heller ikke mulig å unngå å ha en visuell identitet, for «visuell identitet» er egentlig bare reklame-språk for «utseende».

Med unntak av radioreklame og telefonsalg vil alt du gjør ha et utseende, og folk dømmer og tar avgjørelser basert på utseendet hele tiden.

Så, selv om man ikke vil betale et byrå for å velge hvilke farger, former og fonter som sender de riktige signalene, så er det lurt å ha tenkt gjennom hvordan man vil se ut.

Når du jobber med en eiendomsmegler vil standardløsningen ofte være å kommunisere i meglers profil. Det er ofte være en god løsning, men det er verdt å tenke gjennom hva det betyr for deg. Sender det de signalene du ønsker å sende?

Om du vil ha hjelp til å tenke gjennom disse spørsmålene og finne riktig løsning for ditt neste prosjekt, ta gjerne kontakt med oss i Papaya.