Kommer for Salg: Få et forsprang på markedsføringen.

Det er strenge regler om når man kan begynne markedsføringen av boliger. Det er imidlertid OK å kjøre Kommer for Salg-kampanjer, selv om ikke alle formaliteter er helt på plass ennå. Og det er en god idé.

I konkurransen om boligkjøpere finnes det ikke noe startsskudd som alle forholder seg til. Dine bitreste konkurrenter kan ha salgsstart flere måneder før deg, og allerede være på oppløpssiden av salget før du endelig har salgsoppgaven klar.

Sørg for at folk vet hva som kommer

Men hvor mange av konkurrentens kunder ville ha ventet med å slå til om de visste mer om dine planer?

Folk som kjøper prosjekterte boliger har sjelden noe i mot å vente litt, hvis de bare vet at drømmeleiligheten snart kommer for salgs. De er allerede innstilt på å vente.

Men om de ikke vet at du er i ferd med å bygge noe bedre, så velger de det beste blant de alternativene de vet om. Det kan med andre ord være mye å vinne på å sørge for at folk vet hva du har å tilby, så tidlig som mulig.

Hva sier reglene?

Regelverket skal sikre at kjøperne har tilgang til mest mulig relevant informasjon – informasjon av den typen man finner i salgsoppgaven – før de gjør en så stor investering som det et boligkjøp er. Derfor er det ikke lov til å markedsføre eiendommen før salgsoppgaven foreligger.

Når det gjelder prosjekterte boliger, er det imidlertid tillatt med «Kommer for salg»-markedsføring, så sant salgsoppgaven foreligger ved salgsstart, og ingen boliger selges før denne datoen.

Så lenge en Kommer for salg-kampanje ikke brukes til å manipulere kjøperne til å ta beslutninger på manglende grunnlag, er det altså innafor.

Hvordan gjør vi det?

Identitet

Før vi begynner å kommunisere, er det viktig at prosjektet har en tydelig identitet.

Det innebærer blant annet at vi er tydelige på hvem prosjektet først og fremst er til for, og hva som er boligenes aller viktigste kjennetegn og salgsargumenter.

Deretter må vi sørge for at prosjektet har et godt navn og en logo som vekker riktige assosiasjoner, slik at det blir lett å huske og å kjenne igjen.

Oppmerksomhet

Når vi så lanserer en Kommer for salg-kampanje, er første skritt å fange oppmerksomheten til målgruppen, ved hjelp av bilder, et budskap og en design som vi tror vil appellere spesielt til dem.

Det er ikke sikkert kjøperne engang vet at de er i markedet for en ny bolig på dette tidspunktet, så det er antagelig ikke nok å annonsere på Finn.no eller i eiendomsseksjonen i avisen – selv om også det kan være riktig.

Vi må i stedet møte interessentene der de er. Det kan for eksempel være:

  • I nabolaget. Byggeplasskilt, trafikkreklame og andre synlige aktiviteter i nærheten av de nye boligene.
  • På nett, særlig i sosiale medier. Annonser rettet mot publikum basert på geografi, demografiske faktorer og/eller relevante interesser.
  • Lokalavisen. Annonser – og kanskje også redaksjonell omtale – i andre seksjoner enn eiendomsseksjonen.

Kontakt

Når vi har fanget interessen til en potensiell kjøper håper vi å få deres tillatelse til å følge dem opp.

Det gjør vi for eksempel ved at annonsene henviser til landingsside på nett der interessenter kan få mer informasjon om prosjektet, samt legge igjen navn og e-postadresse om man ønsker å bli holdt informert om utviklingen.

(Det er bare ett eksempel på hvordan det kan gjøres. Men det finnes mange muligheter, og de kan kombineres. Alt fra tekstmeldinger og sosiale medier til telefonsamtaler og informasjonsmøter kan brukes for å etablere første kontakt og få tillatelse til å følge opp.)

Oppfølging

Når interessen er vekket og dialogen er opprettet, er det viktig å holde kontakten og styre forventningene til interessenten.

Det er ikke nødvendig å dele alle byråkratiske hindringer som skaper forsinkelser eller å sende ukentlige brev fra arkitekten. Det er imidlertid lurt å gi potensielle kjøpere realistiske (ikke for optimistiske) tidsrammer, og å dele visjonen for prosjektet. Det er viktig å kunne svare på hvorfor noen skal vente med å kjøpe.

I perioder der det ikke er så mye om si om fremdriften i selve prosjektet, er det likevel lurt å holde kontakt og sørge for å være til stede i bevisstheten til en potensiell kjøper.

En stille måned i utbyggingen kan være en god anledning til å selge inn nærområdet, uten at det blir oppfattet som masete av den grunn: Fortelle om lokale arrangementer, dele hyggelige nyheter og litt lokalhistorie, eller vis frem noen flotte bilder. Kanskje er det en spesielt hyggelig spasertur i nærheten som kan anbefales?

E-postmarkedsføring er den vanligste måten å følge opp interessenter på, men sosiale medier, tradisjonell post, eller annonser rettet mot dem som har bedt om å bli fulgt opp kan også være effektivt.

Salgsstart

Når dagen for salgsstart endelig kommer, har megler forhåpentlig allerede en lang liste varme interessenter å ta kontakt med.

Så snart alt er klart, kan salgsoppgaven distribueres på e-post, sammen med telefonnummeret til megler. Deretter er det bare for eiendomsmegler å ringe rundt til dem som står på listen – men hold en linje åpen for kjøpere som ringer inn på eget initiativ.

Kom i gang

Det er faktisk mulig å lansere en Kommer for salg-kampanje for tidlig. Eiendomsutvikling kan være tidkrevende, men potensielle kjøpere har ikke uendelig med tid, og det er ikke alltid de har mulighet eller tålmodighet til en årelang prosess.

Hvis du planlegger et eiendomsprosjekt er det imidlertid aldri for tidlig å ta kontakt med Papaya. Vi hjelper deg gjerne med å finne den beste tiden til å sette i gang ulike aktiviteter, og vi hjelper deg med alt som kreves for å gjennomføre det – som en hel liten markedsavdeling til leie.

Hvis du har et eiendomsprosjekt på trappene, ta kontakt med Papaya i dag, så skal vi hjelpe deg.