Noen ting å tenke på når du skal ha et byggeplasskilt

Et byggeplasskilt er et byggeplasskilt, eller …? Det virker jo så enkelt. Men hvis du vil ha maksimalt utbytte av skiltet ditt, er det noen spørsmål som kan være verdt å stille.

Et byggeplasskilt er muligens den mest kostnadseffektive markedsføringen du gjør:

Plasseringen alene gir allerede mye av den viktigste informasjonen – beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet – og resten av det viktigste får plass på skiltet.

Skiltet sees dessuten av folk som har en tilknytning til området, og som derfor er blant de mest aktuelle kjøperne, og det gjør det enkelt for dem å snakke om prosjektet med hverandre og med besøkende som kan være interessert.

I et godt byggeplasskilt får du vekket mye oppmerksomhet og interesse for en forholdsvis lav éngangsinvestering som vil forrente seg gjennom hele salgs- og byggeperioden.

Så hvordan får du mest mulig ut av skiltet?

Noen ganger holder det med «bare et skilt». Det vanligste byggeplasskiltet, som «alle» skal ha, er en plate på omtrent 3,5 x 1,5 meter med illustrasjon av prosjektet, noen salgsargumenter og meglers kontaktinformasjon.

Det gjør ofte nytten, men noen ganger bør du ha noe mer. Da er det noen spørsmål som kan være vel verdt å stille seg selv.

Krever dette prosjektet noe utenom det vanlige?

Tilhører dette skiltet et stort eller annerledes prosjekt som fortjener en egen og gjennomtenkt design, eller holder det å sette det opp i meglerkontorets egen visuelle profil?

Et prosjekt som skal nå en spesiell målgruppe, som har arkitektur utenom det vanlige, eller som skiller seg ut på en annen måte bør ofte ha et skilt som viser at prosjektet er annerledes.

Det holder ikke å si at man er annerledes hvis materiellet ser helt likt ut som alt annet på markedet. Da vil ingen tro deg. Man må faktisk vise det. Det kan man gjøre med form, størrelse, design eller budskap – men man må tenke gjennom de tingene før man setter opp skiltet.

ET ALTERNATIV TIL BYGGEPLASSKILT: Folie på vinduene i prosjektet Banken i Hamar, der en bygård som tidligere huset DNB ble bygget om til leiligheter. (Bildet er kun en illustrasjon.)

Bør du vurdere noe annet enn et skilt?

Dersom du bygger i forbindelse med noe eksisterende, vil kanskje en duk over den gamle fasaden eller en folie på eksisterende vinduer fange mer oppmerksomhet enn et ordinært byggeplasskilt.

Dersom du har en mur eller vegg mellom prosjektet og publikum er det kanskje bedre med et banner i hele murens lengde. Eller kanskje er det noe med formen på tomten, eller adkomsten, som tilsier at du bør tenke helt annerledes.

BRUK TOMTEN: For prosjektet Bryggeribakken i Hamar designet vi et iøyenfallende banner i stedet for et tradisjonelt byggeplasskilt.

Trenger du mer enn ett skilt?

Hvor passerer folk forbi prosjekter ditt? Hvis du bygger i enden av en blindvei, med skog og åpne jorder på tre sider, trenger du antagelig bare ett skilt.

Men bygger du på en tomt der folk passer langs to eller tre forskjellige veier, eller på et bykvartal, der folk går forbi på alle fire sider, holder det ikke med ett lite skilt.

Husk at mennesker er vanedyr. De følger gjerne den samme veien dag etter dag, uke etter uke, og de tilbringer mye tid med å gå i egne tanker. Så noen kan gå forbi tomten din hundrevis av ganger, og hvis byggeplasskiltet ikke vender mot dem, vil de ikke oppdage at du bygger akkurat slike leiligheter som de ønsker seg.

Hvor langt unna er publikum?

Det er viktig å gjøre skiltet ditt lett å lese for publikum. Helst skal de slippe å gjøre noen innsats for å lese det i det hele tatt. Du kan ikke regne med at folk vil gå nærmere eller rundt hjørnet for å se hva skiltet ditt sier – i hvert fall ikke før en del av det – for eksempel bildet eller overskriften – allerede har fanget oppmerksomheten deres.

Derfor er det viktig at skiltet er riktig størrelse. For et vanlig skilt er det en tommelfingerregel at avstanden til publikum skal være omtrent det dobbelte av diagonalen av skiltet. I tillegg må man tenke på ting som skriftstørrelse og bildekvalitet.

Så det «vanlige» byggeplasskiltet, på 3,5×1,5 meter er ideelt å se på 6-10 meters avstand. Står man nærmere enn det, må man flytte mye på øynene og hodet for å lese skriften og bildene blir piksellert; står man lenge unna kan skriften bli vanskelig å lese og detaljene i bildet bli borte.

HVOR SKAL SKILTET STÅ? Det er viktig å vite hvor skiltet skal stå, i forhold til dem som skal se det, så vi kan forsikre oss om at tekst og bilder er riktig i forhold til avstanden.

Må du søke for å sette opp skiltet?

Jeg er ingen advokat, og dette er kun min oppfatning, så ikke ta dette som juridiske råd:

Det er ganske mye rom for å sette opp skilt som informerer om egen drift på egen tomt, og for å informere forbipasserende fotgjengere om hva som foregår, uten at man behøver å søke spesiell tillatelse av den grunn.

Man må riktignok ta hensyn til trafikken og unngå at skiltene blokkerer sikt eller på annen måte skaper farlige situasjoner, men jeg tror du kommer langt med litt forsiktighet og sunn fornuft.

Men om man derimot setter opp reklame langs veien, som retter seg mot bilister, er man nødt til å søke fylkeskommunen om tillatelse. Da vil plasseringen, budskapet og skiltets evne til å distrahere bilistene bli vurdert.

Loven er nok først og fremst ment for å hindre «amerikanske tilstander» langs motorveiene våre og passe på at norske bilister aldri igjen skal bli utsatt for fire meter høye supermodeller iført bare H&M-undertøy. Men loven gjelder også ordinære skilt, så her gjelder det å tenke nøye gjennom hva man gjør.

Hvis du vil bestille et byggeplasskilt, eller du vil snakke litt om ideer, muligheter og ønsker, ring Papaya på 40002254, så finner vi ut av det sammen.