Profesjonell markedsføring av eiendomsprosjekter

Papaya er en markedsavdeling til leie. Vi spesialiserer oss på markedsføring av eiendomsprosjekter fra 15 til 150 enheter, og tar hånd om alle aspekter av kommunikasjonen – fra tekst og design, via produksjon av prospekt og byggeplasskilt, til webutvikling, annonsering på nett og drift av sosiale medier, for å nevne noe.

Markedsføring av eiendom kan lett føles oppskriftsmessig: Noen annonser på Finn.no og i lokalavisen, et lekkert prospekt og et byggeplasskilt, og selvsagt en dyktig megler som kan overtale folk til å slå til når de sitter på gjerdet.

Men selv om det alltid vil være mye som er likt fra prosjekt til prosjekt, så er noe av det viktigste å vise hvordan man skiller seg fra alternativene. Alle prosjekter har sin egenart, og det er vår jobb å synliggjøre og selge det unike i prosjektet.

Oppstart, strategi og målgruppe

Vårt første skritt vil alltid være å kartlegge strategien. Det innebærer at vi gjør en grundig analyse av markedet, for å lære mest mulig om konkurranse­­situasjonen, etterspørselen i området, og målgruppen. Kanskje vil vi også gjennomføre en markeds­undersøkelse. Deretter skisserer vi ut en videre plan på bakgrunn av det vi finner ut.

Navn, logo og identitet

Neste skritt blir å finne et navn (om ikke dere allerede har det), samt en logo og visuell profil som raskt kommuniserer essensen av prosjektet. En tydelig identitet sier mer enn tusen ord, og er både lett å like og lett å huske.

Kommer for salg

I de siste ukene og månedene før salgsstart er det lurt å forberede markedet på det som kommer. Det kan hindre potensielle kjøpere fra å gjøre noe overilet, og overbevise dem om at det er verdt å vente litt til med å kjøpe noe.

En slik kommer for salg-kampanje inneholder som oftest byggeplasskilt, annonsekampanjer, en landingsside på nett, og en plan for oppfølging. Men også PR mot lokale medier, direktepost spredd i nabolaget, enkle arrangementer eller andre tiltak kan være riktig.

Salgsstart

Frem mot salgsstart er det viktig å ferdigstille alt materiellet, slik at vi får en vellykket lansering. Det inkluderer ikke minst gode visualiseringer som kan gi folk et inntrykk av hvordan prosjektet vil bli seende ut. Gode 3D-illustrasjoner er et must, men det blir også stadig vanligere med 360°-visning, eller bruk av VR og AR.

I tillegg må vi ferdigstille prospektet, nettstedet, og annonser til trykk og nett, samt en e-post som kan gå ut til dem som allerede har meldt sin interesse.

Markedsføring i salgsperioden

Selv ikke etter den beste lansering er alt utsolgt første uken. (Det kan i så fall tyde på at prisen var for lav.) Etter en liten stund, kan det derfor være på sin plass å følge opp med nye annonsekampanjer, og mer epostmarkedsføring for å følge opp interessenter som nøler med å ta en avgjørelse.

Kanskje er det også behov for å oppdatere prospekt og nettsted til nye salgs- og byggetrinn.

Vi har gode erfaringer med innholdsmarkedsføring på dette stadiet – artikler, blant annet delt i sosiale medier, som kan tiltrekke seg dem som kanskje ikke visste de ønsket å flytte, men som begynner å tenke i de baner når de blir fortalt en god historie.